De gemeenten Nijmegen, Land van Cuijk en Venray stonden voor een complexe opdracht: het aanbesteden van de inzet van boa’s voor het toezicht op overlast gevende asielzoekers in de openbare ruimte. Dit project, genaamd ‘Flying Squad’ vereist gespecialiseerde boa’s met domein 1 (openbare ruimte) en domein 4 (OV) certificering. De aanbesteding kende meerdere uitdagingen, waarvan de belangrijkste de onzekere financiering vanuit de SPUK-regeling (Specifieke Uitkering) van het ministerie van Justitie en Veiligheid.
Een gespecialiseerde vliegende brigade
Waarom de naam Flying Squad? Carmen Willems, werkzaam bij het cluster Openbare Orde en Veiligheid bij Gemeente Land van Cuijk, licht toe: “De boa’s werken vanuit een vaste standplaats en kunnen in alle drie
gemeenten worden ingezet bij de aanpak van overlast gevende asielzoekers, juist omdat deze problematiek niet ophoudt bij de gemeentegrenzen. Zij werken daarbij samen met ketenpartners als Arriva en Connexxion. De boa’s van Flying Squad zijn goed bekend met de doelgroep, ze weten wat er speelt. Ze zijn er niet alleen als er iets aan de hand is, maar ook gewoon om een praatje te maken. Om te vragen hoe het gaat. Ook dat is belangrijk.”
Jaarlijkse subsidie vs. meerjarige aanbesteding
De grootste uitdaging bij deze aanbesteding was de discrepantie tussen aanbestedingsregels en subsidieverstrekking. Frans van Kempen, concerninkoper bij Bizob, beschrijft de situatie: “Het was best een lastige aanbesteding. Als je over een periode van vier jaar kijkt, gaat het om een behoorlijk bedrag. Er wordt echter jaarlijks bepaald welke subsidiegelden er via de SPUK-regeling beschikbaar komen.” Deze SPUK-regeling stelt gemeenten o.a. in staat lokale maatregelen te treffen tegen overlast in de openbare ruimte. De hoogte van de subsidie wordt echter jaarlijks heroverwogen op basis van politieke prioriteiten. “Dat maakt langetermijnplanning bijzonder uitdagend voor gemeenten”, aldus Frans.
“Wij zijn als cluster Openbare Orde en Veiligheid van de gemeente Land van Cuijk vooral van de inhoud. Het doorlopen van een goede aanbesteding is niet onze core business. Dat is de expertise van de inkoopadviseur. Het is fijn dat Bizob ons hierbij helpt, zeker omdat het een complexe aanbesteding is.”
Carmen Willems
Bijzondere aanbestedingsconstructie
Na eerst een meervoudig onderhandse aanbesteding gevolgd door een aantal enkelvoudige onderhandse aanbestedingen, werd nu gekozen voor een Europees openbare aanbesteding. Gezien de onzekerheid over de financiering werd daarbij uitgegaan van een contract van één jaar vast met drie keer een optie tot verlengen. Cruciaal hierbij is dat inschrijvers zich voor vier jaar moeten committeren aan de gestelde eisen. “Het heeft de voorkeur om één partij voor langere tijd te verbinden”, vertelt Frans. “Zo’n organisatie moet de juiste mensen vinden om invulling te geven aan de opdracht. Die mensen moeten terdege ingewerkt worden en
wennen aan de samenwerking met de ketenpartners. Dan heeft een duurzame samenwerking echt de voorkeur, ook al hangt het van de subsidie af of de opdracht inderdaad de hele periode gegund wordt.”
Tussen politiek en praktijk
De afhankelijkheid van de politieke besluitvorming maakt het wel complex. “We zitten nu in maart 2025 en de subsidie liep eind december 2024 af”, vertelt Britt Vullings, ook werkzaam bij het cluster Openbare Orde en Veiligheid. “De SPUK regeling is omgezet naar een aanvraag bijdrage uit ‘Decentrale uitkering van overlast gevende asielzoekers 2025’. De aanvraag voor 2025 ligt nu bij het Ministerie en het is nog niet duidelijk
hoeveel subsidie we dit jaar krijgen. Er is bij het ministerie wel gepleit voor meerjarige subsidietoezeggingen, maar door de politieke dynamiek blijft dit vooralsnog onzeker. We kunnen dus echt wel spreken van een uitdagend project.”
Op de foto:
Carmen Willems, beleidsadviseur integrale veiligheid en OOV Land van Cuijck (rechts)
Frans van Kempen, concerninkoper Bizob (links)