De Kennisbank,
Uw bron met alle informatie over inkoop en contractmanagement
Wet en regelgeving
Als een gemeenten of publieke organisatie iets wil gaan inkopen of aanbesteden, moet dat volgens duidelijke regels gebeuren. Deze regels staan in de Aanbestedingswet 2012, die sinds 1 juli 2016 in aangepaste vorm geldt voor alle (semi-)publieke instellingen in Nederland. Met deze wet volgt Nederland de Europese regels voor aanbesteden.
Een aantal onderdelen van de wet zijn verder uitgewerkt in aparte documenten:
- Gids Proportionaliteit
Deze gids geeft richtlijnen voor het hele inkoopproces: van de voorbereiding tot en met de contractvoorwaarden. Het doel is dat eisen en voorwaarden in verhouding staan tot de opdracht. - Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA)
Dit is een standaardformulier waarin bedrijven verklaren dat ze financieel gezond zijn en geschikt zijn om mee te doen aan een aanbesteding. - Aanbestedingsreglement Werken 2016 (ARW 2016)
Dit reglement beschrijft hoe opdrachten voor bouwwerkzaamheden moeten worden aanbesteed.

Maatschappelijk Verantwoord Opdrachtgeven en Inkopen (MVOI)
Met een gezamenlijke jaarlijkse inkoopkracht van zo’n 100 miljard euro van alle overheden (gemeenten, provincies, waterschappen en het Rijk) samen, kan een flinke impact gerealiseerd worden op maatschappelijke doelen.
Vanuit bestaande akkoorden, agenda’s en convenanten kan invulling gegeven worden aan MVOI in inkooptrajecten en aanbestedingen. Het is hierbij van belang de theorie uit de bestaande afspraken te vertalen naar een concrete toepassing in de praktijk. Daar werken wij graag samen met u aan!
Actueel
Versnelling realisatie verduurzamen maatschappelijk vastgoed
Met een slimme wijze van inkopen willen we het verduurzamen van het maatschappelijk vastgoed van aangesloten organisaties versnellen. Hiervoor hebben we contacten met de markt, met organisaties buiten onze regio en organiseren we bijeenkomsten voor de bij Bizob aangesloten organisaties. Dit laatste doen we in samenwerking met de MRE werkgroep Verduurzaming gemeentelijk vastgoed.
Schoon en emissieloos bouwen
De gunningsmethodiek zero-emissie materieel hebben we geïmplementeerd in onze werkwijze en passen we toe in de aanbestedingen die we begeleiden. We monitoren ook de toepassing en resultaten hiervan.
Verduurzamen wegverhardingen – Samen bouwen aan duurzame wegen
Dit is één van de beleidsthema’s waar wij ons op focussen in 2026. Dit hangt samen met het Deltaplan Duurzame Wegverharding. We sluiten hiervoor onder andere aan op de aanpak vanuit het Nationaal Platform Duurzame Wegverhardingen (NPDW).
Sustainable Development Goals (SDG’s)
Deze maatschappelijke doelen komen bijvoorbeeld voort uit SDG’s. De Sustainable Development Goals zijn zeventien doelen om van de wereld een betere plek te maken voor 2030. Ze zijn een mondiaal kompas voor uitdagingen als armoede, onderwijs en de klimaatcrisis.

In iedere aanbesteding die Bizob begeleidt wordt overwogen of en zo ja, op welke wijze MVOI een plaats in die aanbesteding krijgt. Dit kan bijvoorbeeld door het opnemen van minimumeisen of het formuleren van kwaliteitscriteria. De MVI criteriatool is een goed hulpmiddel voor het formuleren van deze eisen of criteria.
Green Deal Duurzame Zorg
Om MVOI toe te passen in inkoop kan ook uitgegaan worden van de Green Deal Duurzame Zorg. De GGD Brabant-Zuidoost is hier bijvoorbeeld bij aangesloten, net als veel zorgaanbieders. De Green Deal DZ leunt op 5 pijlers. Deels zijn deze 5 pijlers specifiek voor de zorg, deels komen ze overeen met maatschappelijke doelen uit de SDG’s en MVOI thema’s.
- Gezondheidsbevordering
- Kennis & bewustwording
- CO2-reductie
- Circulair
- Medicijnen
Manifest MVOI
Een deel van de bij Bizob aangesloten organisaties heeft het Manifest Maatschappelijk Verantwoord Opdrachtgeven en Inkopen ondertekend. In het manifest zijn 6 thema’s benoemd.
Deze thema’s en daarmee de maatschappelijke doelen kunnen onderverdeeld worden in ‘sociaal’ en ‘groen’. De groene doelen (1 tot en met 3) hebben bijvoorbeeld betrekking op milieu, klimaat, grondstoffen en biodiversiteit. De sociale doelen (4 tot en met 6) richten zich op het welzijn van mensen en gemeenschappen, zowel nu als in de toekomst en zowel hier in de buurt, als ergens anders op de wereld.
1. Milieu en biodiversiteit
Hier gaat het om het tegengaan van milieuverontreiniging en het beschermen van onze leefomgeving en de biodiversiteit. Denk hierbij aan bewuste keuzes op het gebied van materialen en grondstoffen, water en bodem en natuurinclusief bouwen.
2. Klimaat
Dit thema gaat over het verminderen of zelfs voorkomen van uitstoot van CO2 en andere broeikasgassen. Zo levert u een bijdrage aan energiebesparing en de transitie naar duurzame energiebronnen.
3. Circulair (inclusief biobased)
Waardebehoud staat hier centraal. Grondstoffen worden schaarser en raken uitgeput. Door bewuste, circulaire keuzes te maken wordt de inzet van nieuwe grondstoffen geminimaliseerd en worden producten en materialen hergebruikt.
4. Ketenverantwoordelijkheid (ISV)
Dit thema heeft als doel overheden hun leveranciers te stimuleren om ketenverantwoordelijkheid te nemen en misstanden in de ketens aan te pakken of zelfs te voorkomen.
5. Diversiteit en inclusie
Dit thema vestigt de aandacht op een diverse en inclusieve samenleving, waarin iedereen gelijk wordt behandeld. Dit ongeacht wie ze zijn, van wie ze houden, waar ze vandaan komen of waarin ze geloven.
6. Social return
Social return is een aanpak om arbeidsparticipatie te stimuleren en meer werkgelegenheid te creëren voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Veel publieke organisaties nemen al een social return bepaling op in aanbestedingen. Dit doen zij door opdrachtnemers te stimuleren of te verplichten een sociale bijdrage te leveren en kwetsbare groepen op de arbeidsmarkt een kans te geven.
De publieke sector heeft een belangrijke voorbeeldrol en draag bij aan Sustainable Development Goals (SDG’s). Door social return mee te nemen in uw aanbestedingen draagt u vooral bij aan de SDG’s:

Invulling van de Social return verplichting
De arbeidsmarktregio in Noordoost Brabant, Zuidoost Brabant en de Peelregiogemeenten hebben hun krachten vanuit gemeenten, UWV en sociale werkbedrijven gebundeld in een regionaal werkgeversservicepunt. Vraag naar de mogelijkheden bij uw coördinator social return.
Zuidoost Brabant
Peelgemeenten
Peelgemeenten kunnen terecht bij de regionale SROI-servicedesk. Het servicedesk adviseert en ondersteunt u bij het invullen van uw SROI-verplichting. Voor vragen kunt u de servicedesk bellen via 0492-702542 of mailen naar [email protected].
Bekijk hier het Beleidskader SROI 2024-2027 voor de arbeidsmarktregio Helmond – De Peel

Bron: Pianoo
Vragen over MVOI?
Neem contact op met onze duurzaamheidsadviseur Sandra Kluytmans:

Inkoopbeleid
Iedere publieke organisatie bepaalt haar eigen inkoopbeleid, dat wil zeggen: Hoe zien zij zichzelf als inkooporganisatie? In het inkoopbeleid staan de uitgangspunten, richtlijnen en procedures voor het uitvoeren van inkoop- en aanbestedingstrajecten en de maatschappelijke doelstellingen. Het beleid gaat ook in op actuele maatschappelijke thema’s zoals duurzaamheid, social return en het verbeteren van de toegang voor het Midden en Klein Bedrijf (MKB). Als basis voor het inkoopbeleid wordt het Model inkoopbeleid van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) gebruikt.
Open hier het inkoopbeleid van de bij Bizob aangesloten gemeenten en publieke organisaties:
Gemeenten:
Overige organisaties:
Nieuw model Inkoopbeleid 2024
Bizob heeft in 2024 in samenwerking met VNG en juristen vanuit verschillende publieke organisaties een nieuw model Inkoopbeleid opgesteld, waarin alle actuele ontwikkelingen op het gebied van inkoop, wetgeving en jurisprudentie zijn meegenomen. Het taalgebruik is modern en er is ruimte voor lokaal beleid en MVOI doelstellingen.
De bij Bizob aangesloten gemeenten en publieke organisaties maken zelf een keuze tussen vier inkoop ambitieniveaus waarmee zij de komende jaren hun beleidsdoelen gaan realiseren (ambitieniveau 4 of hoger):

Inkoopvoorwaarden
In de inkoopvoorwaarden staan de regels waaraan de publieke organisatie (gemeenten) en de ondernemer zich dienen te houden bij het aangaan van een opdracht.
Algemene voorwaarden voor accountancy
volgt zsm
Algemene voorwaarden leveringen en diensten
volg zdm
Algemene voorwaarden voor inhuur medewerkers
volgt zsm
Algemene voorwaarden voor ICT: Gibit
Algemene voorwaarden voor diensten zoals architecten en ingenieur adviesbureaus: DNR 2011 en de aanvullende voorwaarden DNR.
Snel naar
Beter aanbesteden
Overheden en ondernemers zijn voortdurend bezig met het verbeteren van de inkooppraktijk. Het programma Beter Aanbesteden liep van 2021 tot en met 2024 en gaf hier een extra impuls aan. Het programma was gericht op het verbeteren van het inkoopproces en de dialoog en samenwerking tussen overheden en ondernemers.
Intentieverklaring
Om de actieagenda Beter aanbesteden een concrete opvolging te geven, zijn Bizob en Bouwend Nederland een samenwerking aangegaan met de intentieverklaring “Samenwerking bouw en gemeenten: ieder draagt zijn steentje bij.” De intentieverklaring die is opgesteld in 2020 en vernieuw in 2022 telt 18 concrete actiepunten waarmee de ruim 35 overheidsorganisaties in Oost-Brabant die Bizob vertegenwoordigt, en de 1000 leden van Bouwend Nederland direct aan de slag zijn gegaan. Denk hierbij aan ‘Maak bouwteams toegankelijker’, ‘Professioneel contact hoeft niet altijd schriftelijk, dit kan ook persoonlijk’, ‘Laat een onafhankelijke aannemer een bestek tegenlezen’, ‘Stel duidelijke vragen’ en ‘Hou geen informatie achter’.
Kwartaalsessies Bizob – BNL
Ieder kwartaal organiseren Bizob en Bouwend Nederland een interactieve. Daarin ontmoeten opdrachtgevers en -nemers in de bouwsector elkaar om over actuele thema’s te praten, zoals contractvormen, het afstemmen van vraag en aanbod en het borgen van duurzaamheid binnen een aanbesteding. Het programma Beter Aanbesteden eindigde in december 2024 na 4 jaar. Het streven is dat, ook na afloop van het programma, ondernemers en overheden elkaar weten te vinden. Daarom blijft Bizob samen met Bouwend Nederland kwartaalsessies organiseren waarin we de dialoog aangaan over actuele thema’s.
De interactieve kwartaalsessies vonden plaats op:
5 juni 2025 – Kraak de code voor de meeste optimale samenwerkingsvorm
Op 5 juni jl. vond de tweede kwartaalbijeenkomst van 2025 plaats van Bizob en Bouwend Nederland rondom Beter Aanbesteden. Een inspirerende ochtend vol kennisdeling, praktijkvoorbeelden en interactie tussen opdrachtgevers en -nemers in de infrasector.
🎤 Met bijdragen van:
– Arno Duijverman over de wijzigingen in de UAV-GC 2025.
– Michiel Dop met een met interactieve oefening ‘Wensenlijst voor de UAV-GC, bouwteams en de UAV/RAW.’
– Harry Bouquet over de herinrichting van de Violierstraat in Uden.
– William Verbruggen met een uitdagende casus over de aanbesteding bestrating scholengemeenschap in de zomerperiode.
Dank aan alle deelnemers en dagvoorzitter Rudy van Beurden voor de actieve bijdrage! Samen bouwen we aan meer begrip, waardering en vertrouwen. 💪








20 maart 2025 – Gemeenten en MKB-infra bouwers: Samenwerking onder de loep
Interactief debat
Op 20 maart 2025 vond de eerste kwartaalsessie van het jaar plaats in de raadzaal van gemeente Bladel. Onder leiding van dagvoorzitter Richard Engelfriet debatteerden twee teams over de stelling: “Groeien gemeenten en MKB-infra bouwers uit elkaar?” Het debat bracht zowel negatieve als positieve perspectieven naar voren.
Negatieve kant:
- Gebrek aan transparantie: Gemeenten zijn niet open genoeg over hun inkoopplanning, wat leidt tot onzekerheid bij aannemers.
- Elektrisch materieel: Er is te weinig vraag naar elektrisch materieel, waardoor het risico dat gepaard gaat met investeringen te hoog blijft voor MKB-bouwers.
- Contractvormen: De formele contractvormen zorgen ervoor dat de kennis die in de markt aanwezig is, niet volledig wordt benut.
Positieve kant:
- Onmisbaarheid van MKB-bouwers: MKB-bouwers zijn essentieel voor de uitvoering van gemeentelijke projecten.
- Toenemende dialoog: Er is steeds meer contact en dialoog tussen gemeenten en MKB-bouwers, wat leidt tot betere samenwerking.
- Bouwteams: Er wordt vaker in bouwteams gewerkt, waardoor kennis uit de markt beter wordt benut.
Het debat was interactief en levendig, met beide teams die hun standpunten krachtig verdedigden.





Onderzoek toont afhankelijkheid aan
Paul Groot presenteerde recent onderzoek van het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB). Hieruit bleek dat gemeenten verantwoordelijk zijn voor 41% van de directe omzet van MKB-infrabedrijven en nog eens 22% vanuit hoofdaannemers die ook gemeentelijke projecten uitvoeren. Ondanks deze afhankelijkheid staat de samenwerking onder druk door complexere aanbestedingen en beperkte financiële middelen aan de kant van opdrachtgevers.
Brainstormsessies en aanbevelingen
In het tweede deel van de ochtend brainstormden de deelnemers over kansen en risico’s. De aanbevelingen waren onder andere:
- Heb moed!
- Bouwsector: Er is moed nodig om te durven investeren in nieuwe technologieën en duurzame oplossingen.
- Gemeenten: Gemeenten moeten kritisch kijken naar hun doorlooptijden van hun processen en inkoopplanning om efficiënter te werken.
- Bizob en Bouwend Nederland: Omarm de nieuwe initiatieven draag deze uit als ambassadeurs.
- Bepaal de stip op de horizon
- Emissieloos bouwen: Gemeenten en bouwers moeten samen een duidelijk doel stellen voor emissieloos bouwen en hier gezamenlijk naartoe werken.
- Routekaart: Gemeenten moeten een routekaart ontwikkelen om dit doel te bereiken, gebruikmakend van bestaande kennis en subsidies zoals gunningsmethodiek schoon en emissieloos bouwen van de gemeente Eindhoven en de SPUK SEB subsidie.
- Capaciteit, wat is er voor nodig?
- Vaste teams: Voor kleine opdrachten kunnen vaste teams worden ingezet, zodat alle betrokken partijen bekend zijn met het beleid en de doelen, wat zorgt voor versnelling en minder benodigde capaciteit.
- Inkoopplanning: Gemeenten moeten een duidelijke inkoopplanning voor de komende vijf jaar publiceren, zodat bouwers hun capaciteit hierop kunnen afstemmen.
- Raamcontracten: Het gebruik van raamcontracten kan helpen bij het bepalen van de benodigde capaciteit en zorgt voor meer voorspelbaarheid.
Praktijkvoorbeeld
Michiel Dop van BLM Wegenbouw gaf een voorbeeld van een raamcontract voor ingenieursdiensten met een looptijd van zes jaar, waarbij 70% van de opdrachten via een vaste volgorde wordt gegund. Dit zorgt voor snellere starttijden en duidelijkheid voor leveranciers.
Conclusie De sessie was wederom waardevol en alle aanwezigen werden bedankt voor hun interactie. Het belang van voortdurende dialoog werd benadrukt. De komende tijd wordt er gezamenlijk verder gewerkt aan: een format routekaart voor Zero Emmissie Materieel voor de regiogemeenten, een inkoopkalender voor afstemming van vraag en aanbod en manieren om de transactiekosten die nodig zijn om tot realisatie van Infra-werken te komen te verlagen.
28 november 2024 – Efficiënt samenwerken voor veiligheid in de bouw
Op 28 november vond, onder leiding van dagvoorzitter Rick van Meel, de vierde kwartaalsessie van 2024 plaatst in de raadzaal van gemeente Bladel. Fons D’Haens, wethouder Ruimtelijke ordening van gemeente Bladel, opende de dag met een uiteenzetting van de mobiliteitsopgave van gemeente Bladel.
Veiligheid in de Bouw
Beatrice Dormans, Regiomanager Zuid Bouwend Nederland startte de bijeenkomst met een filmpje ‘Video leiderschap – veiligheid in de bouw 2024’ over het eerste thema van vandaag: ‘Veiligheid in de keten; verdere bewustwording en continue aandacht!’:
Er is geen alternatief voor veiligheid; niemand wil dat mensen moeten werken op een onveilige werkplek, of dat werkzaamheden leiden tot onveilige situaties. Opdrachtgevers en opdrachtnemers zijn hiervoor gezamenlijk verantwoordelijk. Samen brengen we, in vervolg op de kwartaalbijeenkomst van 7 maart 2024, veiligheid wederom onder de aandacht om de bewustwording te vergroten.
Borgen van veiligheid
Gerard Vrijhoeven, Projectleider Openbare Ruimte/Infra, Ontwikkeling en handhaving, vertelde over hoe hij in gemeente Nuenen zich sterk maakt voor veilig werken. Desirée van Laerhoven, Aanbestedingsjuriste Bizob, lichtte vervolgens toe hoe veiligheid ook juridisch meegenomen kan worden in de aanbesteding.
Er ontstond hierna een levendige discussie over waar in het proces de veiligheid geborgd kan worden. Is dit door in de ontwerpfase van een nieuw project alle betrokken partijen samen te brengen? Of ligt er een belangrijke taak bij de aannemers om zaken die worden uitgevraagd, die in de praktijk niet werken direct terug te koppelen naar de uitvrager. Vanuit de aannemerskant komt hierover de opmerking dat hiervoor dan wel genoeg reactietijd moet worden gegeven tijdens de aanbestedingsprocedure.
Consensus ontstaat over de regel: Als het niet veilig is, leg dan het werk stil! Ook als de planning, het budget of een belofte aan een wethouder hierdoor niet gehaald wordt! Ook in 2025 zal het thema veiligheid wederom aandacht verkrijgen. Het belang hiervan wordt omarmt door Infrabouwers, Bouwend Nederland, gemeenten en Bizob.





Samenwerken is essentieel voor veiligheid
Een ander punt waar iedereen het over eens lijkt te zijn is dat veiligheid voor een belangrijk deel afhankelijk is de samenwerking tussen de opdrachtgever en opdrachtnemer. Rodney Heijmans, Regiomanager van BESIX Infra Nederland, vanuit de Infra-aannemers, Rikus Janken, Projectleider, vanuit de gemeente Deurne en Frank Weerheijm, Trainer | Coach, vanuit Bizob gingen hierover samen in gesprek om te kijken waar er op dit punt winst te behalen is.
Tijd blijkt weer een cruciaal element. Het gaat vaak om complexe trajecten waarbij er een strakke deadline gehanteerd wordt. Wanneer het bestek bijvoorbeeld drie weken later komt, dan geeft dit direct een probleem voor de planning van het aanbestedingsproces ten koste van de uitvoeringstijd. Is de aannemer in de uitvoering dan verantwoordelijk voor het halen van de deadline? Of moeten we flexibeler omgaan met tijd? Het belang van de deadline moet duidelijk gecommuniceerd worden. Is deze definitief omdat er een belangrijke subsidie aanhangt, dan moeten we samen naar een oplossing zoeken. Is het zomaar een bepaalde datum, dan kunnen we wellicht de planning opschuiven. Openheid is hierbij cruciaal.
Capaciteit en Continuïteit
Vervolgens gingen 4 deelgroepen aan de slag met het tweede thema van deze kwartaalsessie: ‘Efficiënt samenwerken met het oog op capaciteit en continuïteit’
Hoe kunnen we samen (nog) slimmer en efficiënter samenwerken met het oog op de krapte op de arbeidsmarkt? Wat kunnen we zelf beïnvloeden in de samenwerkingsvorm en hoe doen we zaken niet dubbel? Voor de opdrachtgever is zekerheid in de uitvoer van projecten van belang evenals het goed op de markt zetten van een aanbesteding. De infrabouwer zoekt continuïteit in zijn capaciteit en planning. Welk wensenlijstje hebben de opdrachtgevers en welke wensen hebben de infrabouwers en hoe brengen we dit samen?
Wensenlijst voor goede samenwerking
Vanuit de deelsessies kwamen we tot de volgende wensenlijst waarmee we de manier van samenwerken kunnen verbeteren:
- Hou je aan de planning!
- Contact: Het blijft mensenwerk, dus blijf in contact met elkaar. Contact boven contract.
- Gebruik ervaring waar het kan en leun op ‘oude’ manieren van werken.
- Durf te vernieuwen waar het moet en gooi ‘oude’ manieren weg wanneer ze niet bleken te werken.
- Deel je kennis: Niet alleen binnen je eigen organisatie, maar juist onderling tussen gemeenten, aannemers, ingenieurs en adviesbureaus. En haal informeel kennis op (marktconsultatie).
- Transparantie: Ben open over je budget, je aanpak, je (gebrek aan) kennis.
- Geef risico’s direct bij de start aan.
- Geef ruimte voor uitgebreide communicatie, bijvoorbeeld door een tweede nota van inlichtingen.
- Kondig werken aan en betrek aannemers in een eerder proces.
De boodschap verspreiden
Met deze aanbevelingen gaan de deelnemers van de kwartaalsessie direct aan de slag in hun dagelijkse werk. Maar daarmee zijn we er nog niet. De vertegenwoordiging in de kwartaalsessies van Bizob en Bouwend Nederland is slechts een kleine groep. We willen meer aanbestedende diensten en opdrachtnemers (ook de kleine) bereiken met deze belangrijke boodschap. Dus deel dit bericht gerust met uw netwerk!
19 september 2024 – Samen maken we de bouw schoner en duurzamer
Op 19 september vond de 3e kwartaalbijeenkomst van 2024 plaats. Dit keer in een groter gezelschap dan normaal, want niet alleen de Bizob gemeenten waren vertegenwoordigd, maar ook de B6 gemeenten. Onder leiding van dagvoorzitter Huub van Mackelenbergh gingen we in de raadzaal van de gemeente Bladel aan de slag met het thema: “Samen maken we de bouw schoner en duurzamer”.
Fons d’Haens, wethouder gemeente Bladel, opende de bijeenkomst en vertelde kort over de uitdagingen waar gemeente Bladel tegenaan loopt op het gebied van duurzame bouw en infra. We hebben een klimaatakkoord en we hebben schonere lucht nodig voor onze gezondheid, dus zullen we duurzame infra moeten realiseren. En dat kan alleen als we het samen aanpakken!

Gunningmethodiek SEB en laadinfra
Bas Drijvers en Vieve Smulders van gemeente Eindhoven vertelden over de gunningsmethodiek schoon en emissieloos bouwen. Deze methodiek stimuleert het gebruik van schoon en emissieloos bouwmaterieel, wat een bijdrage levert in het uiteindelijk voldoen aan het klimaatakkoord. Het is eenvoudig toe te passen, of het nu gaat om Europees of meervoudig onderhands aanbesteden. Ook helpt de methodiek om de markt in beweging te brengen zodat aannemers verder kunnen investeren in duurzaam materieel. Meer weten over deze gunningsmethodiek? Volg de online masterclass of neem contact op met de concerninkoper van uw organisatie. Bizob helpt u graag op weg!
Ook heeft Bas Drijvers enthousiast verteld over de mogelijkheden die hij ziet voor de laadinfra. Hij adviseert te onderzoeken of op piekbelasting gebaseerde, maar niet gebruikte gereserveerde stroom, van bedrijven of scholen te gebruiken is op de bouwplaats.
Ondersteuningsprogramma SEB
Jill Verlinden, ondersteuner programma schoon en emissieloos bouwen, nam de aanwezigen mee in het convenant schoon en emissieloos bouwen. Het tekenen van het convenant biedt een aantal voordelen:
- stapsgewijze toepassing: De wettelijke eisen worden strenger. Door mee te doen is geleidelijke introductie binnen de gemeente mogelijk.
- niet zelf het wiel uitvinden: kennisuitwisseling.
- breed pakket aan ondersteuning.
- financiële ondersteuning: Voor gemeenten is dat de SPUK SEB subsidie, een tegemoetkoming in eventuele meerkosten voor het toepassen van emissieloos bouwmaterieel in projecten.
Denkt uw organisatie erover het convenant SEB ondertekenen? Of heeft u advies nodig over de implementatie en concrete project-vraagstukken? Het Adviesloket SEB kan u hierbij helpen.
Ondertekenaar en casus
Maaike van Jole, programmamanager klimaatbestendig en energieneutraal Asten en Rien Mertens, sr. Projectleider civiele techniek van gemeente Asten vertelden vervolgens waarom zij het convenant getekend hebben en wat het voor de gemeente heeft betekend. Dit bracht een heel mooi gesprek teweeg in de zaal tussen de diverse aanwezigen.
Roger Feller, commercieel directeur BLM Wegenbouw, bracht een interessante casus in over stikstof en het toepassen van elektrisch materieel. Dit leidde tot een levendige discussie over wat er daadwerkelijk haalbaar is met elektrisch materieel.
Conclusie: Het delen van dit soort ervaringen en kennis is cruciaal in de overgang naar emissieloos bouwen. Samen zijn we goed op weg!
We kunnen terugkijken op een inspirerende ochtend. Bedankt aan alle aanwezigen voor het bijdragen aan het dialoog en het delen van kennis en ervaringen.
6 juni 2024 – Het asfalt van vandaag is morgen niet meer te koop!
Op 6 juni 2024 kwamen opdrachtgevers en -nemers bij elkaar in het MFA Hart van Hapert om te praten over asfalt. Ron Wesseling van Bouwend Nederland en Remy van den Beemt van BAM Infra Nederland vertelden ons alles over Warm Mix Asfalt, de nieuwe standaard voor asfalt en de CROW richtlijn hiervoor.

Het doel is de duurzaamheid van asfaltwegverhardingen te verbeteren en een reductie van schadelijke emissies te realiseren. In een interactieve sessie gingen we met elkaar in gesprek over de haalbaarheid van deze transitie in de praktijk.
Klik hier voor meer info over de uitfasering van Hot Mix Asfalt.
7 maart 2024 – Veiligheid in de keten; van opdrachtgever tot stratenmaker
Op 7 maart vond de eerste kwartaalsessie van 2024 plaatst in de raadzaal van gemeente Bladel. Wederom een interessante ochtend waarin we spraken over veiligheid. Er is geen alternatief voor veiligheid; niemand wil dat mensen moeten werken op een onveilige werkplek, of dat werkzaamheden leiden tot onveilige situaties. Dat kan en mag niet, daar zijn gemeenten en infrabouwers het allebei over eens. Weten we wat een onveilige situatie is en hoe deze toch kan ontstaan, zelfs als op voorhand is afgesproken dat er veilig gewerkt zou worden? En bij wie ligt de verantwoordelijkheid voor een veilige werkplek?
Het kan niet veilig genoeg zijn
Eric van Avendonk van BAM vertelde over het bouwongeval bij nieuwe brug Lochem, dat onlangs twee levens eiste. Dit voorbeeld laat zien dat de impact van een dergelijk ongeval zo groot is, dat er nooit genoeg aan gedaan kan worden om dit te voorkomen.





Vergewisplicht, voor wie?
Carin Benders van de Nederlandse Arbeidsinspectie lichtte toe hoe veiligheid wettelijk geregeld is. Ze gaf een toelichting op de vergewisplicht. Dat houdt in dat de opdrachtgever in de gaten moet houden of de betrokken werkgevers en zzp’ers op de bouwplaats zich aan de regels houden voor gezonde en veilige arbeidsomstandigheden.
Daarbij ontstond de discussie in hoeverre een opdrachtgever, zoals een gemeente, deze verantwoordelijkheid kan dragen. Een opdrachtgever heeft immers vaak niet de kennis en expertise in huis om de juiste eisen te stellen. En hoe ver gaat de vergewisplicht? Wie is er eindverantwoordelijk voor dat de realisatie veilig plaatsvindt en wie controleert dat? Want het komt geregeld voor dat door diverse factoren en daaruit volgende keuzes de veiligheid misschien net voldoende maar zeker niet maximaal geborgd is.
Om meer duidelijkheid te geven over hoe de vergwisplicht het beste ingezet kan worden en kennis te vergroten, gaat de Nederlandse Arbeidsinspectie op korte termijn trainingen hierover geven aan opdrachtgevers.
Volop onveilige voorbeelden
Jan Heijmans en Joey Cissen van Heijmans gaven een aantal concrete voorbeelden van onveilige situaties die zij tegenkomen in het werk, zoals:
- Weggebruikers die een rood kruis negeren met ernstig ongelukken als gevolg.
- Auto’s of vrachtwagens die nog even snel via de vluchtstrook de weg oprijden terwijl er een afzetting wordt opgebouwd.
- Fietsers of voetgangers die toch stiekem snel even over een bouwplaats lopen om sneller op de plaats van bestemming te komen.
- Een bezorgbusje dat over een bouwplaats rijdt om sneller bij het juiste bezorgadres te komen.
- Het verkeer moet tijdens de werkzaamheden doorgang vinden, waardoor bouwvakkers te dicht op het verkeer werken.
- Agressiviteit omtrent wegafzettingen, mensen die toch persé hun auto voor hun huis willen parkeren en dit niet elders willen doen.
Hoe kan je er dan als opdrachtnemer voor zorgen dat dit dan niet gebeurt? Heijmans gaf een aantal adviezen:
- Zoek als opdrachtgever in de beginfase direct contact met de aannemer. Deze heeft beter zicht op welke maatregelen er genomen moeten worden om de veiligheid te garanderen.
- De eisen in de aanbesteding rondom veiligheid moeten duidelijk zijn. Er mag geen grijs gebied ontstaan. Wanneer er onduidelijkheid ontstaat, zou de opdrachtnemer dit direct moeten terugkoppelen aan opdrachtgever.
- Bij verkeerssituaties is in principe de beste aanpak een afsluiting met een omleiding.
- Maak gebruik van een barrier in plaats van een visuele afscheiding (kegels of geleidebakens).
- Zet in het bestek al exact met welke techniek er gewerkt moet worden (bijvoorbeeld een kegelzetmachine in plaats van handmatig) of welke beschermingsmiddelen er gebruikt moeten worden (welke helm, reflectiekleding, bril, etc.).
- Bereken samen, opdrachtgever met opdrachtnemer, van tevoren of de weg breed genoeg is om veilig in het verkeer te werken. Is de weg niet breed genoeg, sluit ‘m dan af.
- Zorg ervoor dat alle betrokkenen de juiste opleiding hebben, zoals ‘Veilig werken langs de weg’, ‘BRL9101 TVM Medewerker’ en/of ‘BRL9101 TVM Specialist’.
Is het niet veilig? Leg het werk stil!
Tot slot gingen we in gesprek over welke verbeteringen we direct kunnen toepassen of zouden willen zien. Als eerste is het belangrijk om veiligheid direct bij de bron aan te pakken. Ga meteen in het voortraject op elkaars stoel zitten en bekijk samen naar de beste manier om veiligheid een plaats te geven in het traject.
Als tweede gaat het om bewustwording van de mensen. Neem medewerkers continu mee in het proces en geef informatie over veiligheid.
Tot slot is veiligheid een thema dat gezamenlijk, door opdrachtgevers én opdrachtnemers, geborgd moet worden. Hierbij geldt de regel: “Is het niet veilig? Leg het werk stil!” Dit initiatief kan komen vanuit de opdrachtgever, de opdrachtnemer, de bouwvakker, of een omwonende. Veiligheid is van ons allemaal.
Bewust Veilig-dag
Op woensdag 27 maart 2024 vindt de jaarlijkse Bewust Veilig-dag plaats. De Bewust Veilig-dag is een jaarlijks initiatief van Bouwend Nederland, Techniek Nederland, OnderhoudNL en Aannemersfederatie Nederland. Op deze dag besteden honderden bedrijven in de bouw, techniek en onderhoudssector extra aandacht aan veilig en gezond werken.
Deze editie doen we dat onder het motto ‘Veiligheid versterkt als je samenwerkt’. Samenwerking is tenslotte essentieel om de werkplaats veilig te houden. Doe daarom ook mee en sta op 27 maart 2024 samen met de hele keten stil bij het belang van veiligheid op het werk.
Bedankt alle aanwezigen en sprekers!
30 november 2023 – Het verankeren en realiseren van duurzame doelen vraagt om moed!
28 september 2023– Navigeren in de klimaattransitie
25 mei 2023– Circulair aanbesteden
22 november 2022 – De weg van vraag naar aanbod
22 september 2022 – Een duurzaam vervolg
14 juni 2022 – Bouwteams
24 maart 2022 – Duurzaamheid
19 oktober 2021 – Speeddates
Meer lezen of luisteren?
Beter aanbesteden begint met een goed gesprek: Interview met Beatrice Dormans van Bouwend Nederland en Frank Weerheijm van Bizob over de kwartaalsessies Bizob – BNL
Luister ook de Podcast ‘Het belang van een goede dialoog en samenwerking’ met Geke Werkman, Dr. Marcel Stuijts en Kim Schofaerts voor meer informatie over het verbeteren van de samenwerking tussen opdrachtgevers en -nemers.
Grip op contracten
Bij Bizob vinden we het belangrijk dat gemaakte afspraken goed worden nageleefd. Daarom ondersteunen we onze partners niet alleen bij het inkopen, maar ook bij het beheer en de uitvoering van contracten. Zo zorgen we er samen voor dat contracten niet in de la verdwijnen, maar juist waarde blijven leveren gedurende de hele looptijd.
Contractbeheer
We houden overzicht over alle lopende contracten: wat is afgesproken, wanneer loopt het af, en wat moet er gebeuren? Dit zorgt ervoor dat:
- We altijd kunnen rekenen op actuele en betrouwbare informatie;
- Belangrijke data, zoals verlengingen of indexaties, niet over het hoofd worden gezien;
- We risico’s beperken en rechtmatigheid en duurzaamheid kunnen waarborgen.
Contractmanagement
We zorgen ervoor dat het contract ook tijdens de uitvoering actief wordt gebruikt. We volgen prestaties, sturen bij waar nodig en zorgen dat de afspraken worden nagekomen. Dit betekent:
- Inzicht in hoe leveranciers presteren (bijvoorbeeld via KPI’s);
- Tijdige signalering als iets niet goed loopt;
- Verbeteringen doorvoeren waar mogelijk;
- Waardevolle lessen ophalen voor toekomstige contracten.
Leveranciersmanagement
We onderhouden het contact met leveranciers en houden de markt in de gaten. Zo kunnen we snel inspelen op veranderingen. Dit levert op:
- Inzicht in kansen en risico’s in de markt;
- Betere samenwerking met leveranciers;
- Informatie die helpt bij het verbeteren van het inkoopproces.
Met deze aanpak zorgen we samen voor meer grip, betere prestaties en meer waarde uit ieder contract.
